تجليل از دهه اماني
نگارنده مسعود فاراني نگارنده مسعود فاراني

در عکس از راست به چپ شاهدخت ليلي دافغانستان،خانم مستوره هاشمي،شهزاده احسان الله دافغانستان و شاهدخت هنديه دافغانستان ديده مي شوند.

به تاريخ نهم ماه جنوری سال روان محفل شانداری به مناسبت " تجليل از دهه اماني"در تالارزيبا (پاراديس پالاست) حومه فرانکفورت برگزار شده بود.اين محفل به ابتکار کانون سيمای فرهنگ،به همت خانم مستوره هاشمي داير گرديد. درين ضيافت شاهدخت هنديه د افغانستان و شهزاده احسان الله د افغانستان فرزندان اميرامان الله و شاهدخت ليلي د افغانستان عروس ايشان به دعوت و با تسهيل سفر از طرف کانون سيمای فرهنگ اشتراک ورزيده بودند،که هنگام ورود به تالار در حالي که پارچه های ميهني از استاد اولميردر فضای تالار طنين انداخته بوداز طرف جوانان که در دو صف با لباس های ملي و شاخه های گل در دست داشتند پذيرايي گرديده و حضار به پا خاستند.پس از آنکه مهمانان در جای شان قرار گرفتند،گروپي از جوانان به کارگرداني نصيراميرخيل به اجرای اتن ملي پرداختند که سبب شور وشادی در آغاز محفل گرديد.
محفل را خانم مستوره هاشمي افتتاح نموده پيرامون کار و فعاليت های کانون سيمای فرهنگ و انکه چرا دهه اماني را تجليل مي نمايند،صحبت نمود. بعداً شهزاده احسان الله د افغانستان صجبت نموده يادی از خدمات و آرزوهای شاه امان الله به کشورما و همچنان دسيسه های استعماری انگليس را عليه پدر تاجدار ايشان و مردم افغانستان بيان کرد که از طرف حضار با گرمي زياد استقبال گرديد. متعاقباً داکتر لطيف ناظمي محقق،دانشمند و شاعر مطرح در حلقات رفيع شعر افغانستان،دهه اماني را در قسمت زنان تحت مداقه و بحث قرار دادکه مورد استقبال گرم حاضرين قرار گرفت . سپس نصيرمهرين شاعر،نويسنده و پژوهشگر شناخته شده با بحث دلچسپي نکات جالبي را از آن دوره يادآور گرديد . به تعقيب آن آقای ايشرداس دانشمند و نويسندهء اهل هنود کشور ضمن بيانيه يي از مظالم دوران قبل و بعد از اماني صحبت نموده و همچنان الطاف دوره اماني را درقسمت اهل هنود کشورما برجسته ساخته و به اين زاويه کمرنگ در تاريخ کشورما روشني بيشتر بخشيد.
بعد از آن پيام و شعر زيبای خانم ليلي تيموری نويسنده،شاعر و ژورناليست که به مناسبت دهه اماني از آمريکا ارسال کرده بود،توسط خانم مستوره هاشمي قرائت گرديد. در پايان بخش اول محفل شاهدخت هنديه دافغانستان بيانيه پرجاذبه يي ايراد نمودکه مورد استقبال گرم و پرحرارت حضار قرار گرفت .
متعاقباً تابلوهای نقاشي شده از تمثال های مختلف اعليحضرت امان الله که توسط نقاشان چيره دست چون اسرائيل اوريا،خانم فتانه بکتاش عارفي و پاکيزه يوسفي به برنامه اهدا شده بود توسط خانم پاکيزه يوسفي همراه با دسته های گل به اعضای فاميل شاه امان الله اهدا گرديد که با قدرداني زياد پذيرفته شد. همچنان تحايفي برای دانشمندان سخنور آقايان داکترلطيف ناظمي،نصيرمهرين و ايشرداس نيز پيشکش گرديد. سپس مهمانان با استفاده از تفريح از نمايشگاه عکاسي ديدن کردند که در آن فوتوی های مختلف شاه امان الله در سنين مختلف همراه با فوتوهای از اعضای کابينه و تعدادی از روشنفکران آن زمان از جانب گرداننده برنامه تهيه ديده شده بود.
بخش دوم را خانم پروين ارغنديوال گرداننده گي نمودند و در آغاز آقای نسيم اسير شاعر گرامي کشورما پارچه شعر زيبا شان را پس از توضيحات مختصر پيرامون شاه امان الله و دوره اماني قرائت نمود. متعاقباً نگارنده اين سطور پارچه شعرش را تحت عنوان"امان" به پيشگاه شاه امان الله اين سمبول نهضت روشنفکری در افغانستان اهدا نمود که مورد عنايت و الطاف شهزاده احسان الله دافغانستان قرار گرفت . و بعد از آن استاد حسين بخش فرزند استاد رحيم بخش به احترام بزرگداشت از تجليل دهه اماني پارچه های از استاد قاسم را چنان ماهرانه اجرا نمود که فضای دربار شاه امان الله را با حضورداشت استاد موسيقي کشورما استاد قاسم بار ديگر تداعي مي کرد که با استقبال گرم مهمانان محفل مواجه گرديد.
همچنان طي اين محفل ولي حجازی با اجرای اهنگهای شاد محفل را گرمي بيشتر بخشيد. اين محفل پس از اهدای تحايفي به همکاران برنامه که از طرف فروشگاه خراسان اهدا گرديده بود ساعت 12 شب پايان يافت .
January 30th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها